Vragen en oplossingen!

Vragen en oplossingen!

Onderwerpen in deze helpfile

Car-Pass

Vanaf 01/03/2019 is het niet meer toegestaan om de waarnemingen in batch (meerdere verrichtingen in één beweging) te versturen. Car-Pass vraagt om de verrichting door te sturen op het moment dat de auto nog in de werkplaats aanwezig is.
Zo ontstaan er minder fouten en is er ook meer controle mogelijk.

Deze aanpassing is beschikbaar vanaf de versie 11.7.583.75.

Voertuig bestemd voor Car-Pass?

In de autofiche is een veld toegevoegd waarmee je aangeeft of de waarnemingen voor het geselecteerde voertuig naar Car-Pass verzonden worden of juist niet. In de onderstaande afbeelding is het veld aangeduid.
Standaard is dit veld aangevinkt bij het invoeren van een nieuw voertuig.
Bv. vrachtwagens, buitenlandse nummerplaten, ... zijn uitgesloten van de meldingsplicht voor Car-Pass.



Nieuwe waarneming

Als je een factuur aanmaakt en het factuur is gekoppeld aan een voertuig, dan wordt het invulformulier voor een nieuwe waarneming getoond.
De chassisnummer, kilometerstand, ... worden al automatisch ingegeven.



Bovenaan in dit scherm zie je een keuzelijst, er zijn drie opties:
a) type 120: onderhoud of herstelling
b) type 121: vervanging kilometerteller
c) type contante verkoop

Standaard is de keuze ingesteld op 120.
De optie contante verkoop gebruik je als je de verrichting niet moet doorgeven aan Car-Pass (bv. verkoop van ruitenwissers, ...).

Na controle van de gegevens klik je op de knop 'bewaren', hierdoor worden de ingevulde gegevens verstuurd naar de server van Car-Pass.

Er zijn twee mogelijke scenario's:

Correcte gegevens

1) Ofwel zijn de gegevens correct en krijg je als antwoord de melding 'Gegevens verzonden'. Na klikken op 'Ok' kan je verder werken in WinFakt.



Foute gegevens

2) Ofwel zijn de gegevens niet juist en krijg je als antwoord een foutcode. Deze fout moet je eerst herstellen alvorens je het scherm van de waarneming kan sluiten.
Voorbeeld van een mogelijke foutcode zie je in de onderstaande afbeelding.



Na deze boodschap zie je de onderstaande waarschuwing.



Dit geeft je de mogelijkheid om de ingegeven gegevens te verbeteren. Na het aanpassen van de gegevens klik je opnieuw op de knop 'bewaren'.
De volgende vraag wordt je gesteld zoals je ziet in de onderstaande afbeelding.



Door op Ja te klikken bevestig je de voorgaande gegevens (d.i. de gegevens die door Car-Pass als fout werden aanzien) als correcte gegevens.
Door op Nee te klikken stuur je de aangepaste gegevens door als een correctie / kies je ervoor om de foutcode af te sluiten.

Zijn deze gegevens wél correct of heb je de foutcode afgesloten, dan krijg je de onderstaande boodschap.
Na klikken op 'Ok' kan je verder werken in WinFakt.



Zijn deze gegevens ook verkeerd, dan heb je een dubbele fout gegenereerd. Dit mag je niet meer zelf corrigeren.
Je kan dit enkel rechtzetten via een correctieformulier wat je bezorgt aan Car-Pass zoals je ziet in de onderstaande afbeelding.



Na het downloaden van dit bestand vul je alle gegevens in en bezorg je dit via e-mail aan Car-Pass.